Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Khamis, 4 Oktober 2012

Cara sebetulnya nak kira tarikh due (EDD)

aku pun cnfius gak camana diorang (klinik2) kira tarikh due. kalau pakai ulrasound (scan) msti x sama ngan tarikh yg misi bg. so aku pun wat revision sndiri kt mr googgle. nih yg aku jumpa. moga jd panduan gak uk para mommies ka luar sna yg cnfius cm aku gak :P
nih contoh tau:-

Bagaimana caranya nak mengira EDD, boleh tunjuk ajar pada saya tak..? Last period (1st day) 29/10/2008...kindly let me know...Tq.
Eppie, Kira hari kemudian kira bulan. Untuk kira hari: 29 + 7 = 6 haribulan (kira macam ni 30,1,2,3,4,5,6). Untuk kira bulan: Oktober + 9 bulan = bulan 7 (July 2009). Jadi, EDD anda ialah 6 July 2009.



korang faham x??  dia camni...amik tarikh 1st last period korang sblum preggy. campur ngan 7 (sbb dalam seminggu ada tujuh hari) so akan dapat tarikh hari EDD korang. then utk dapat bulan EDD korang pulak, amik bulan last period korang then campur ngan 9 (sbb kita ngandung 9 bulan).
cntoh lain:-    tarikh last period 20/05/08
utk tarikh:      tarikh 20+7=27
utk bulan:       5+9=bulan Februari 2009
 so bayi anda akan lahir pd 27 Februari 2009

aku try kira utk aku lak...tarikh last period aku 26/01/12,
tarikh : 26 + 7 = 2hbln ( dah lebih dr tarikh 30 so maknanya dah masuk bulan sterusnya iaitu februari)
bulan : feb + 9 =november! 
so baby aku akan lahir pd 02 november 2012
pd all mommies yg masih cnfius slamat mnecuba dn mengira ya!!!

1 ulasan:

  1. Macam mana pula bg org yg lupa ari prtma last period

    BalasPadam